Toeren door de Grampians & over de Great Ocean Road

Vanuit de McLaren Vale rijden we via een grotendeels prachtige binnendoorroute in 5,5 uur naar Halls Gap, een van de stadjes in de Grampians. Het doet eigenlijk een beetje aan als een bergdorpje. We hebben bij aankomst (wederom) erg veel geluk dat er nog één plekje vrij is op het populaire Halls Gap Lakeside Caravan Park.

Grampians

De namiddag spenderen we al rondrijdend langs alle uitzichtpunten in de omgeving, soms met een klein loopje erbij. We rijden achtereenvolgens naar de Mackenzie watervallen, de Balconies en het Boroka uitzichtpunt. En wij zijn eigenlijk wat verrast door de schoonheid van dit natuurgebied, want wij hebben hier niet eerder over gehoord.

Een impressie van de makkelijkst bereikbare uitzichtpunten van de Grampians:

Onze poging om nog voor het donker terug te zijn (in verband met het in grote getalen aanwezige wild) slaagt net, ondanks het drukke schema van de namiddag. Na het parkeren van de auto worden we enorm verrast door de aanwezigheid van een grote groep kangoeroes op het grasveld naast de camping. Ze laten ons heel dichtbij komen (duidelijk aan de menselijke aandacht gewend) en we zien er zelfs een met een kleintje, ook wel een Joey genoemd.

Pinnacle hike

Voor de reis verder gaat naar de Great Ocean Road en Melbourne willen we eerst nog een goede hike doen in dit bijzondere gebied. Dit betekent vroeg op voor de zogenaamde Pinnacle hike.

In de vroege morgen zijn de kangoeroes helaas weer weg, maar het is nog steeds een mooie zonsopkomst aan de voet van de bergen

Door zo vroeg te gaan komen we op de heenweg niemand tegen.

Ondanks dat het iets bewolkt is en daarmee het uitzicht wordt belemmerd is het een mooie wandeling:

Port Fairy & Warrnambool

Goed en wel wakker na een ochtendwandeling gaan we de weg op. De eerste twee stops, Port Fairy en Warrnambool, zijn respectievelijk bekend om de rock wallabies bij battery hill en het walvisspotten.

Het strandje bij Port Fairy

Helaas hebben wij zowel de wallabies als de walvissen (te laat in het seizoen) moeten missen, maar het zijn evengoed leuke kustplaatsjes voor een korte stop.

Great Ocean Road

We rijden ondertussen op de beroemde Great Ocean Road. Wij hebben zoveel verschilende meningen over deze route gehoord (uiteenlopend van tegenvallend tot helemaal fantastisch) dat het de hoogste tijd is om dit zelf te beoordelen. Het fijne en makkelijke aan deze weg is dat alle leuke uitzichtpunten duidelijk met borden staan aangegeven, dus we stoppen onderweg naar Port Campbell onder andere bij de Bay of Islands en de London Bridge (tegenwoordig geen brug meer, maar een op zichzelf staand eilandje).

Onze camping in Port Cambell ligt aan een riviertje, vlakbij zee. Vanuit Port Campbell rijden we – na een heel vroeg diner – om 17.30 uur voor een zonsondergang naar de Twelve Apostles, toch wel het icoon van de Great Ocean Road. Voor vertrek worden we nog door de dame bij de receptie gewaarschuwd voor de hordes Chinese toeristen die er waarschijnlijk zullen zijn. En inderdaad, er zijn veel Chinezen, maar dit is voor Chinese begrippen een rustig uitkijkpunt. De enige echte irritatiefactor vormt een drone (van een Chinese toerist, dat dan weer wel) die de foto’s van menig toerist weet te verstoren. De zonsondergang is prachtig, met de zon die precies onder het wolkendek door komt. Wij blijven nog even hangen zodra de zon onder is, omdat we hebben gelezen dat hier na zonsondergang kleine pinguïns aan land komen. Het duurt even, maar met hulp van een aanwezige ranger wordt de groep pinguïns gespot en nog geen vijf minuten later zien we ze al strompelend door de golven naar het strand sprinten. Erg leuk om hier nog iets langer voor te blijven.

De volgende morgen gaat de rit over deze beroemde route verder. We stoppen uiteraard weer bij de uitzichtpunten, waaronder Lord Arch Gorge, voordat het landschap verandert zodra we de Otways inrijden.

Na een korte stop in Apollo Bay rijden we door naar de Otway vuurtoren. We komen echter niet voor een bezoek aan de (te) dure vuurtoren, maar een wandelpad wat leidt naar een aardig uitzicht (waaronder op de vuurtoren).

Een gezin maakt zich klaar om te gaan surfen in Apollo Bay

Het wandelpaadje is grotendeels beschut door overhangende bomen

De vuurtoren is van dichtbij vast mooier, maar wij zijn tevreden met dit (gratis) uitzicht

De volgende stop is bij Kennett River, waar naar verluidt redelijk eenvoudig koala’s in het wild te spotten zijn. En we worden niet teleurgesteld: we zien er binnen een kwartier wandelen zeker drie, waarvan er eentje wakker is en bovendien actief (lees: aan het eten). Dat laatste mag een klein wonder heten aangezien koala’s het grootste deel van de dag slapen.

Zoek de koala…

En voor wie geen koala’s weet te spotten, is het in ieder geval een prima wandeling met uitzicht

Onze laatste stop aan de Great Ocean Road voor we doorrijden naar Melbourne is bij Bell’s Beach, het surf-mecca van Australië.

Vanaf het platform kunnen we meegenieten van de vaardigheden van deze Australische ‘surfdudes’:

Nog voor zonsondergang komen we op de camping in Melbourne aan.

Het zal voor een deel aan het stralende weer liggen, maar wij vonden de Great Ocean Road absoluut de moeite waard en hadden hier best nog een extra paar dagen kunnen besteden in de leuke dorpjes en natuurparken.

B&E

Eén gedachte over “Toeren door de Grampians & over de Great Ocean Road”